نویسنده موضوع: راه های مقابله با استرس  (دفعات بازدید: 107 بار)

xavi6

  • sajjad
  • کاربر جدید
  • *
  • آفلاین آفلاین
  • ارسال: 32
  • i love god
    • یو پی اس
راه های مقابله با استرس
« : مارس 13, 2018, 04:07:24 am »

رابطه میان ورزش و استرس از سال ها قبل مورد مطالعه قرار گرفته است اما رابطه میان تغذیه و استرس اخیرا مورد توجه واقع شده است . بیشتر معلومات در این زمینه از دانشی سرچشمه می گیرد که استرس به وسیله خواسته های اضافی بر بدن تحمیل می‌کند. اجازه دهید در بخش روانشناسی نودی ببینیم که چگونه عادت خوردن ما با استرس رابطه پیدا می کند؟
راه های مقابله با استرس از راه تغذیه و کنترل وزن بدن :رابطه بین استرس و عادت های خوردن:
مردم به طرق مختلف به استرس پاسخ می‌دهند بعضی سیگار دود می کنند ، بعضی الکل می نوشند و بعضی هم مقدار مصرف خوراک خود را کم یا زیاد می کنند . اما چگونه این عادات با سیکل استرس ما ارتباط پیدا می کنند؟ به مثال پرخوری دقت کنید که چگونه موجب اضافه شدن وزن بدن می‌شود .
در جامعه ما اضافه شدن وزن بدن خود می‌تواند منبع دیگری برای استرس شده و بدین وسیله سیکل معیوبی را درست کند: وضعیت پر استرس ، پرخوری، اضافه شدن وزن ، استرس بیشتر ، پرخوری بیشتر ، اضافه شدن وزن بیشتر….
مهمترین چیزی که در این دوره تسلسل درک می شود این است که داستان پرخوری مسئله را حل نمی کند، مگر گرسنگی که خود استرسور دیگری را در شخص موجب می‌شود. اکثر اوقات استرسوری که شخص را به خوردن تحریک کرده در او باقی می ماند.


تمام تکنیکهای کاهش استرس که در مقالات قبل گفتیم برای کمک به مردم در وضعیت های پراسترس بوده و استفاده از آنها را به شما سفارش می کنیم . همچنین شما یاد خواهید گرفت نگهداری یک رژیم غذایی مناسب هم تکنیک مهمی برای اداره کردن استرس است.
خوردن مشروبات الکلی در پاسخ به استرس ، برای رهایی از استرس مشابه با پرخوری است ، استفاده از الکل برای اداره کردن استرس نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات دیگری را هم با خود می‌آورد.

استرس اغلب بهانه می‌شود که شخص خوب غذا نخورد مثال ساده از این نوع شخصی است که شکایت می کند، وقت کافی برای ناهار خوردن ندارد،او به جای آنتراکت ( دست از کار کشیدن) و صرف یک غذای خوب و مناسب به چند عدد کیک یا به مقداری چیپس قناعت می کند، بهتر است خود را به خوردن غذاهای خوب عادت داده و وعده های غذا را اولویت دهید.
تبلیغ نقش خیلی بزرگی در عادت خوردن ما ایفا می کند. متاسفانه غذاهایی که بسیار زیاد تبلیغ می‌شوند و آسان ترین فروش، حمل و ساخت را دارند از نظر ارزش غذایی بهترین نمی‌باشند.

آیا عادت خوردن نامناسب عملاً می‌توانند استرس ایجاد کنند؟بلی، اگر شخصی برای مدتی از غذاهایی که نیاز بدن را تامین می‌کنند نخورد ، مخازن این مواد غذایی در بدن خالی شده و در این صورت برای ابتلا به بیماری مستعدتر خواهد شد. همچنین آن شخص قادر نخواهد بود در برابر استرس های دیگر مقاومت کرده و خود را با آنها وفق دهد.
حاملگی مثالی از یک تغییر مثبت در زندگی خانم هاست اما آن نیز یک استرس برای بدن می باشد، اگر خانمی در طول ماه های قبل از حاملگی با غذاهای مناسب و مقوی خود را برای حاملگی خوب آماده نکرده باشد خطر زیادتری همراه حاملگی برای او وجود خواهد داشت . عادات خوب خوردن، بدن را برای خواسته های اضافی آماده کرده و طاقت آن را در تحمل استرس می افزاید.

تغذیه مناسب می‌تواند در سازش با استرس به شما کمک کنند اغلب از ورزش برای این منظور استفاده شده است اما در این اواخر دانشمندان شروع کرده‌اند تغذیه مناسب را به عنوان یک استراتژی سازش با استرس مورد توجه قرار دهند. ما نیز به شدت آن را تاکید می کنیم .همه ما به کرات اشخاصی را می‌بینیم که مدام در یک فشار روحی بود یا افسرده اند. اکثر آنان اشخاصی هستند که به علت داشتن تصویر ذهنی از اندام خویش از یک احساس خود ارزشمندی پایین برخوردارند. در چنین وضعیتی دلواپسی شخص از وزن بدن خویش استرسور بوده و عادت های مناسب خوردن می‌تواند یک استراتژی سازش برای آنان باشد.

چه چیزی یک رژیم غذایی خوب و بد را می سازد :رهنمودهایی که در ادامه یادآور می‌شویم شما را با سالم خوری آشنا خواهد کرد. ارتباط این رهنمودها با رژیم خاصی است که در سال ۱۹۸۰ توسط سازمان های کشاورزی و سازمان بهداری و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا تبیین گردیده است.
امروزه تناقض گویی های زیادی در امر تغذیه می شود اما همگی بر صحت این رهنمودها برای عموم مردم جهان در نظر گرفته شده است ،مخصوصا برای آن دسته از مردمی که از هر نوع بیماری مبری هستند. این رهنمودها برای اشخاصی که بیمار بوده و رژیم غذایی مخصوص دارند توصیه نمی‌شود. به خاطر داشته باشید هیچ رهنمودی به تنهایی نمی‌تواند  سلامتی و تندرستی شما را تضمین کنند زیرا سلامتی علاوه بر رژیم غذایی به عوامل زیادی بستگی دارد . تنها غذای نمی‌تواند یک شخص راه سالم سازد اما عادت خوب خوردن همراه با ورزش مرتب و اداره کردن استرس می‌توانند سلامتی شما را بهتر سازد .

رهنمودهای رژیم غذایی :هفت دستور کلی در رژیم غذایی به شرح زیر توصیه می شود:

    غذاهای متنوع بخورید .
    .وزن بدن خود را ایده آل نگهدارید .
    از خوردن چربی زیاد ، چربی اشباع شده و کلسترول پرهیز کنید.
    غذاهایی را که می خورید با مقدار مناسبی از نشاسته، سبزیجات و بعضی از خوراکی های فیبردار همراه سازید.
    از خوردن شکر یا قند زیاد پرهیز کنید.
    از خوردن نمک زیاد پرهیز کنید .
    از نوشیدنی الکل پرهیز کنید .

غذاهای متنوع بخورید: برای حفظ سلامتی تقریبا چهل نوع مواد غذایی مختلف برای بدن لازم است که شامل می‌شود به:



ویتامین ها و مواد معدنی، اسیدهای آمینه (از پروتئین ها)، اسیدهای چرب ضروری ( از روغن های نباتی و چربی‌های حیوانی)، و منابع انرژی (کالری های حاصل از سوخت کاربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها).

معمولاً این مواد در غذاهایی که ما میخوریم موجود می باشند. آب نیز یک ماده اصلی و ضروری برای بدن است.
پژوهش نشان می‌دهد وقتی که انسان در وضعیت استرس قرار می‌گیرد ، بدن ذخائر غذایی خود را مصرف می‌کند. ذخایر غذایی که به طور آشکار از بدن خالی می شوند شامل پروتئین، ویتامین های BویتامینC و ویتامینA می باشند. اما مهم است بدانید که جای ذخایر خالی شده با خوردن غذاهای متعادل و مناسب پر شده و بدن تعادل خود را حفظ می کند بطوریکه نیاز به مواد غذایی اضافی پیدا کند.

اکثر غذاها بیشتر از یک ماده غذایی دارند اما هیچ غذایی به تنهایی تمام مواد غذایی اصلی را که شما نیاز دارید دارا نمی باشند. بنابراین برای اطمینان از یک رژیم غذایی مناسب که بتواند مواد غذایی از دست رفته در هنگام استرس را جبران کند، غذاهای متنوع بخورید.


منبع : راه های مقابله با استرس