نویسنده موضوع: جلسه اول آموزش برنامه نویسی ios - اپ Hello World چیست؟  (دفعات بازدید: 31 بار)

8908190

  • کاربر جدید
  • *
  • آفلاین آفلاین
  • ارسال: 4

ضمن عرض سلام و احترام خدمت تمامی کاربران فروم محبوب آی آر کلیک،
 همانطور که قول دادم بهتون ،قصد دارم یکسری مقالات در زمینه برنامه نویسی های مختلف ، برای شما عزیزان قرار دهم . پیشاپیش از تمامی مدیران فروم قدردانی میکنم بابت این فروم بسیار مفید و کاربردی.

امیدواریم تا کنون از آموزش های iOS ما لذت برده باشید و توانسته باشید اولین اپ خود را بسازید. قبل از این که آموزش بعدی را شروع کنیم و اپ پیچیده تری را بسازیم، بیایید یک قدم به عقب برگردیم و نگاه دقیق تری به اپ Hello World بیاندازیم. این کار برای فهم برخی از مفاهیم مربوط به ساختار زبان Objective-C و عملکرد داخلی اپ به شما کمک خواهد کرد.

تا کنون شما ساخت اپ Hello World را قدم به قدم دنبال کرده اید، اما اگر به آموزش قبلی برگردید، ممکن است با این سؤالات مواجه شوید:

فایل های .xib ، .h ، .m چه چیزی هستند؟
این کدهای زشت در داخل “showMessage” چه چیزی هستند؟ مفهوم آنها چیست؟
واقعاً بعد از این که کلید Hello World را کلیک کردیم، چه اتفاقی می افتد؟ چگونه این کلید عمل “showMessage” را فعال می کند؟
کلید “Run” در Xcode چطور کار می کند؟
من می خواهم شما را به بررسی محیط Xcoode متمرکز کنم، بنابراین نمی خواهم هیچ کدام از موارد فوق را در پست قبلی شرح دهم. با این وجود، برای هر توسعه دهنده ای فهم جزئیات داخلی کدها و درک مفاهیم اولیه از برنامه نویسی iOS ضروری است. درک برخی از مفاهیم تکنیکی ممکن است کمی سخت باشد، به ویژه اگر فاقد زمینه برنامه نویسی باشید. نگران نباشید!

این شروع کار هست. هر چقدر جلوتر می رویم و کدهای بیشتری در آموزش های بعدی بنویسید،آموزش کامل ios - ورود به بازار کار با 300 جلسه فیلم آموزشی ، درک و فهم شما از برنامه نویسی iOS بهتر خواهد شد.فقط سعی کنید بیش ترین تلاش خود را برای یادگیری تا آنجا که امکان دارد، به کار ببرید.

سازنده رابط (Interface Builder)، فایل های Header و پیاده سازی
فایل های .xib ، .h ، .m چه چیزی هستند؟ این سؤال بسیار خوبی هست. در بخش Project Navigator ممکن است شما سه نوع اصلی از فایل ها -.xib ، .h و .m را دیده باشید (اگر پوشه “Supporting Files” را گسترش دهید، سایرانواع فایل ها را نیز مشاهده خواهید کرد همانند plist و  framework. فعلاً آنها را فراموش کنید. در مورد آنها بعداً صحبت خواهیم کرد.)

.xib-  : فایل ها با پسوند .xib مربوط به فایل های Interface Builder هستند که رابط کاربری اپلیکیشن (UI) را ذخیره می کنند. با کلیک کردن بر روی فایل .xib ، Xcode به طور خودکار به Interface Builder تغییر می کند تا بتوانید رابط کاربری برنامه از طریق drag-and-drop ویرایش کنید.



.h و .m – فایل ها با پسوند .h به فایل های هدر اشاره می کنند و فایل ها با پسوند .m مربوط به فایل های اجرایی هستند. همانند بسیاری از زبان های برنامه نویسی، کد منبع Objective-C به دو بخش تقسیم شده است: بخش رابط کاربری و بخش اجرایی.

خوب، برای این که بتوانید این دو را درک کنید، بیایید مقایسه ای داشته باشیم. کنترل از راه دور تلویزیون را در نظر بگیرید. راحت هست که کنترل صدای تلویزیون به صورت بی سیم با کنترل از راه دور انجام می شود. برای افزایش میزان صدای بلندگو، کلید “+” را فشار می دهید. برای تعویض کانال، به سادگی شماره کانال را وارد می کنید. اجازه دهید سؤالی از شما بپرسم: آیا می دانید چه اتفاقی در پشت صحنه می افتد، وقتی که کلید “Volume” را فشار می دهید؟ احتمالاً نه. من معتقدم که اکثر ما نمی دانیم چگونه کنترل از راه دور با تلویزیون ارتباط برقرار می کند و صدای بلندگو را کنترل می کند. چیزی که ما می دانیم این است که کلیدی که برای تغییر میزان صدا استفاده می شود. در این مثال، کلیدی که با شما ارتباط برقرار می کند رابط (Interface) و جزئیات داخلی که پشت کلید پنهان است، اشاره به اجرا (implementation) دارد.

الان شما باید درک بهتری درباره رابط و اجرا داشته باشید. بیایید به کد برگردیم. در Objective-C، رابط ها از یک کلاس در یک فایل “.h” سازمان دهی شده اند. ما ترکیب “@interface” را برای اعلام رابط یک کلاس به کار می بریم. نگاهی به HelloWorldViewController.h که فایل هدر است، بیاندازیم:

@interface HelloWorldViewController : UIViewController
 
-(IBAction)showMessage;
 
@end
شروع این کد با “@interface” است که با HelloWorldViewController ادامه می یابد که نام کلاس هست. در داخل، عمل “showMessage” آمده است که یک روش فراخوانی محسوب می شود.

مانند کلید “Volume” ظاهراً ما نمی دانیم عمل “showMessage” چگونه کار می کند. فقط می دانیم که برای نمایش یک پیام روی صفحه استفاده می شود. اجرای واقعی در فایل HelloWorldViewController.m قرار دارد. فایل اجرایی:

@implementation HelloWorldViewController
 
// I've removed other methods for better reading. Focus on the showMessage method first.
 
- (IBAction)showMessage
{
    UIAlertView *helloWorldAlert = [[UIAlertView alloc]
                                    initWithTitle:@"My First App" message:@"Hello, World!" delegate:nil cancelButtonTitle:@"OK" otherButtonTitles:nil];
   
    // Display the Hello World Message
    [helloWorldAlert show];
}
 
@end
همان طور که می توانید در بالا ببینید، از اعلان “@implementation” برای اعلام یک اجرا، استفاده می شود. درون “showMessage”، یک کد برای نمایش پیام هشدار روی صفحه تعریف شده است. ممکن است هر خط کد داخل “showMessage” را درک نکنید. به طور خلاصه، این کد یک UIAlertView با عنوان “My First App” و پیام “Hello, World” می سازد. سپس یک روش “show” فراخوانی می کند و iOS نمایش پیام پاپ آپ در صفحه نمایش را درخواست می کند.
خارج شده است